Чи відомо вам, що в Україні є власна Прага? Містечко, хоч і не велике, але носить свою назву не безпідставно. Справа у тому, що в його становленні значну роль відіграв гарнізон військової частини, яка під час наполеонівської війни розбила ворога неподалік від одного європейського міста, що зараз є столицею. Щоправда, була це не Прага, а … Варшава! А назву гарнізон отримав від її передмістя – Нова Прага.
На сьогодні Нова Прага є другим за величиною після райцентру населеним пунктом Олександрійського району Кіровоградської області. З поміж інших поселень району містечко – беззаперечний лідер за кількістю історичних та архітектурних пам’яток. І навіть найстаріший пам’ятник олександрійщини знаходиться не в Олександрії, а саме тут – у Новій Празі!
Тож не дивно, що гостюючи у батьків в Олександрії у розпал краєзнавчого фотоконкурсу «Вікі любить пам’ятки 2013», я обрав саме це містечко для своєї кількагодинної велопоїздки. Татів велосипед, фотокамера і невеличка карта – ось все, що знадобилося мені для подорожі.
13 вересня у п’ятницю я вирушив у дорогу. Я не з забобонних, числа мене не лякали, і навіть підозріла хмарність на небі не насторожила, а втішила – спека не докучатиме!
Перші кілометри шляху пролягали через центральну частину Олександрії. Ранкове місто вже налаштувалося на роботу. На площі Леніна я запримітив кількох чоловіків, що приводили до пуття пам’ятник лідеру Жовтневої революції, від постаменту якого відкололося кілька гранітних плиток. Поруч походжав, певно, їх керуючий – у червоній футболці з написом «КПУ» на спині. Не знали вони, та й ніхто інший, що всього за кілька місяців буремні зимові події зметуть з п’єдесталу і постать їхнього ідейного лідера, і ці шматки граніту.
Далі я проїхався старим містом з забудовою кінця ХІХ століття. Будинки тут переважно одноповерхові, хоча трапляється чимало двоповерхових. З них найбільший і найкрасивіший – міський театр, на сцені якого починав свою акторську кар’єру Гнат Юра, а в роки незалежності тут зустрічався з місцевими мешканцями лідер Народного Руху В’ячеслав Чорновіл (відомості з меморіальних дощок на фасаді споруди).
Переїхавши мости через найбільші річки міста – Березівку та Інгулець, – потрапляємо на площу Перемоги з танком Т-34 в центрі монументальної групи. Кажуть, що саме ця машина першою увійшла у місто 6 грудня 1943 року. Німецькі війська залишили Олександрію ще до підходу радянської армії, тож танк не зазнав атак і зберіг свій початковий вигляд.

Пам’ятник радянським воїнам в Олександрії
Виїжджаючи з міста у бік Нової Праги, неможливо не помітити двох речей: величезних мальовничих ставків вздовж траси і великої кількості різних вибоїн на дорозі. Одночасно дивитися на одне й інше небезпечно, тому краще зупинитися, помилуватися природою, а потім їхати далі. Траса тут – як в анекдоті, де по прямій їздять лише п’яні водії, а тверезі виписують синусоїди по всій ширині дороги, не рідко заїжджаючи на узбіччя.
Як не дивно, щойно перетнувши міську смугу, нормальне асфальтове покриття повертається і таких розсипів ям далі вже не буде. Мабуть причина у тому, що саме тут знаходиться в’їзд на гоночну трасу «Вербова лоза», а пекельні вибоїни – це як тест для спортивних машин. Якщо вони його не проходять, то на верболозівські крутосхили лізти нема чого!
Між Олександрією та Новою Прагою траса перетинає лише одне селище – Димитрове. Поселення знаходиться трохи осторонь від дороги, дотикаючись до неї лиш одним краєм з автобусною зупинкою. А ще на під’їздах до Димитрового можна помітити сліди пам’яті шахтарського минулого – крізь асфальт проступають залишки залізничних колій, якими ще десять років тому возили буре вугілля, видобуте на місцевих шахтах і розрізах.
Найбільший спуск і підйом на трасі знаходиться майже перед Новою Прагою. Дорога спускається в долину річки Бешки і перетинає її. Загалом небагатоводна Бешка у цій місцевості ефектно повертає, розливаючись ширше, ніж Інгулець, в який вона несе свої води. Певно, і риби тут водиться чимало – принаймні, на обох берегах я примітив чимало рибалок.
Затяжний і доволі крутий підйом не дався моєму старому «мінську» (аналогу «україни»), де швидкість всього одна і явно не для таких схилів, хоча по рівному на ньому котити – одне задоволення. Звісно, пішки я подолав підйом за більший час, ніж якби зміг їхати, але, принаймні, трохи відпочив, особливо та моя частина, яка сподвигла мене на цю поїздку.
Ближче до вершини нахил став спадати і я знову осідлав велосипед. Тож до Нової Праги я вже в’їжджав, а не входив. Зустрічав мене вітальний знак з написом «Нова Прага 1728» і доволі незвичними, як для степової України, словами «Слава Україні» на прапорі, власне, України, та металевим тризубом нагорі. Такий прояв місцевої національної свідомості приємно вразив, і з піднесеним настроєм я помчав з гірки до центру містечка.
У списку пам’яток Нової Праги всі об’єкти (окрім одного) чітко поділялися на дві категорії: будинки кінця ХІХ – початку ХХ століття, та радянські пам’ятники, зведені після Другої Світової. Другі компактно розташувалися у паркових зонах в центрі поселення, тож я почав з них.
Безпосередньо до траси дотикається невеличкий сквер, одразу з кількома братськими могилами радянських воїнів. У центрі композиції, як водиться, воїн у шинелі з непокритою скорботно схиленою головою. Обабіч – плити з рядами прізвищ та звань загиблих. Скверик займає зовсім невеличку площу, але виглядає доглянутим, з живими квітами на клумбі та букетами біля підніжжя монумента.

Пам’ятник радянським воїнам у Новій Празі
Від скверу, проминувши один квартал, можна потрапити до парку. Впадає в око, що колись він був доволі красивим, але зараз дещо занедбаний, хоча занедбаність ця якась вибіркова. Тут теж є алея з братським могилами Другої Світової і вона добре доглянута, а від пам’ятників Леніну та героям Жовтневої революції давно вже лишилися тільки пощерблені постаменти. Теж прояв національної самосвідомості, зокрема її відношення до радянської влади?

Постамент від пам’ятника Леніну в Новій Празі (вересень 2013)
На користь цієї гіпотези свідчить ще один пам’ятник. Якраз той один, про який я вже двічі згадував. Це – пам’ятний знак на честь маневрів російської армії і приїзду російського імператора, що відбувалися поблизу Нової Праги у 1888 році, відкритий 1893 року. Власне, він пов’язаний з військовим гарнізоном, що дав назву містечку. Можливо тому цей об’єкт і дійшов до нас у, практично, первозданному стані. А ще, саме ця колона на кургані є найдавнішим пам’ятником олександрійщини.
Ще однин зі сфотографованих мною в цій поїздці об’єктів зник з лиця землі. Зверніть увагу на постамент на передостанньому фото. Леніна з нього звалили ще на зорі 90-х, але сам п’єдестал зруйнували тільки на хвилі декомунізації після Революції гідності у 2015 році і… виявили, що він складений з надгробків XVIII століття! Ось таким “дотепним” способом комуністи свого часу вирішили одразу дві проблеми: куди подіти старе кладовище і де взяти будматеріали для свого ідола.
Детальніше, наприклад, тут: http://www.ednist.info/news/14585